Maktministeriet avsnitt 1 – om barn på nätet och Ajour.se

Äntligen har Maktministeriet premiär. I första programmet diskuterar vi makt, strukturer och kultur på nätet. I början av avsnittet hör du oss reflektera kring barns användande av internet. 12.35 in i programmet gör vi en maktanlys av lanseringen av Ajour, och konstaterar att sajtens redaktionsmedlemmar kanske underskattar sin egen makt.

Maktministeret finns i iTunes. Och på Soundcloud:

Ämnet barn och internet stannar ofta kring nätmobbing men tänk om alla lappar man hade i en ficka i bänken när man gick i fyran lades ut på nätet? Uppfostran kopplas ofta till ett “gränsdragande” men hur går det till i den gränslösa världen online? Maktministeriet ger sig in på djupt vatten och diskuterar barn, internet och makt.

Upptakten till och lanseringen av det nya medieprojektet Ajour har lett till både hyllningar och sågningar på Twitter och i bloggar. Vilken betydelse har redaktionsmedlemmarnas makt på nätet för mottagandet av Ajour, och vilka röster får mest genomslag i debatten kring sajten?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

13 Responses to Maktministeriet avsnitt 1 – om barn på nätet och Ajour.se

  1. Pingback: Maktministeriet, avsnitt ett « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

  2. Kul och intressant lyssning. Skitbra ljud. Misstänker att 25-30 minuter funkar bättre än 40, men det beror ju på hur och var man lyssnar. Kommer att följa!

  3. Pingback: Maktministeriet kallar | Bisonblog

  4. Oj, vad jag blev glad när jag såg det här. Det är som julafton i oktober! Lovar att feedbacka…

    • Tack för peppen! Vi ska göra vårt bästa, och feedback är såklart hemskt välkommet.

      • Lovade att jag skulle komma tillbaka med lite feedback, så här kommer den:

        Jätteroligt att den här podden finns, det blir ett vattenhål att återkomma till!

        Jag tycker inte, i motsats till andra kommentarer här, att ni ska vara rädda för längden. Jag brukar propagera för korthet, men nischad poddradio är ett medium som man bara söker sig till om man verkligen är intresserad. Längden i sig är därför inget problem, om ni hela tiden tillför något i form av åsikter eller något nytt att berätta. Det tycker jag att ni lyckades med i det första avsnittet.

        Skönt att höra att ni gick på ämnena direkt, utan skitsnack eller onödigt långa presentationer av er själva. Proffsigt!

        Men vem är den här “Sonja” som ni hela tiden refererar till? (Jag vet, men kanske inte alla)

        Skönt att höra någon prata om barn och internet på ett balanserat sätt, som tar upp båda sidor. Inte som nätprofeter och utan moralpanik. Bra!

        När man lyssnar på er blir man själv sugen på att vara med i diskussionen;

        • Kritiken mot att Ajour ser ut som en blogg ligger nog också i sättet som en traditionell blogg är uppställd, tror jag. Design är inte helt irrelevant, eftersom den kan hjälpa läsarna rätt, om de nu ska delta i den journalistiska processen. Om man nu ska prata om makt är det intressant att skribentens text kommer först, överst, i en traditionell blogg och först därefter får publiken kommentera.

        • Jag har bloggat om Ajour här, där jag skissar på hur sajten skulle kunna ha sett ut: http://www.mediamanniskan.se/reflektioner/ajour-skiss-ideer

        Nu sätter jag mig på en pall och väntar på nästa avsnitt av Maktministeriet… Må väl!

  5. Pingback: JMW Kommunikation » Ajour är inte en journalistisk revolution

  6. Maja Larsson says:

    Hej!

    Tack för surr om ett intressant ämne i en skön form. :)

    Tänker på det här med att medvetet arbeta med sitt personliga varumärke. Jag ser inte att det behöver vara “krängigt”. Det behöver inte handla om att få många followers, snarare “rätt” followers.

    Genom att arbeta medvetet med sitt personliga varumärke gör man sin digitala närvaro tydlig. För sig själv och för omgivningen. Med en tydlig profil har jag större chans att möta människor som brinner för samma frågor som jag. Med en tydlig profil kan jag nå ut till rätt personer med vad jag vill säga. Och i dialogen får jag varje dag energi, nya tankar som i sin tur leder till nya idéer, som i sin tur… Ja ni är med.

    Sen har vi det här med äkthet. Jag tror att det kan förhålla sig så enkelt som att – är det äkta får det genomslag. Den som väljer att fokusera sin digitala närvaro kring frågor valda från hjärtat, den personen når ut och får inflytande. Och det i sin tur puttar förhoppningsvis utvecklingen framåt?

    Att medvetet jobba med sitt personliga varumärke är en skön antijantegrej. Där man står för vem man är, vad man tror på och är tydlig med var man vill komma. Det är inget fel i att ha inflytande, att nå ut – bara man gör något bra av det, tänker jag.

    Ha en fin dag!

  7. Pingback: Några rader om makt, ansvar, uppmärksamhet och @sweden

  8. Pingback: Avsnitt 43: Det säger bara klick |

  9. Pingback: Avsnitt 46: Podden om poddandet och vi fyller 2 år |

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>