Maktministeriet avsnitt 2 – om maktmätning

Glada över den positiva responsen från vårt premiäravsnitt gav vi oss på uppföljaren. Det svåra avsnitt nummer två. Vi träffades i lördags och spelade in ganska mycket, men självkritiken visade sitt fula ansikte och vi beslöt oss för att skrota inspelningarna. Istället blev det ett nytt försök i början av veckan. I det andra avsnittet pratar vi som vanligt om makt på nätet, den här gången med fokus på hur man uppnår den och vem som har den. Statisk eller rörlig, oförtjänt eller given. Makten utövas konstant, men vem är det egentligen som har mest inflytande? Och hur mäter vi det? I programmet nämner vi även rankingssystemet Klout samt det här inlägget av Joakim Jardenberg som tar upp de mer tekniska aspekterna av maktranking på nätet.

Som vanligt hittar du oss på iTunes och på Soundcloud:
Maktministeriet avsnitt 2 – om maktmätning by Maktministeriet

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Maktministeriet avsnitt 2 – om maktmätning

  1. Pingback: Annorstädes « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

  2. Gillar. Men jag blir lite besvärad av att ni slår fast som ett faktum att sociala medier bygger på ett bekräftelsebehov (oavsett vad man laddar begreppet med). Jag tycker det är en grov förenkling, så till den grad att den faktiskt leder helt fel.

    Sedan finns det mer jag gärna vill kommentera, men det kommer i en annan form.

  3. … och sedan är det kanske ganska meningslöst att hålla en presentation på temat: ”så här bygger du ditt inflytande på nätet” utan att lämna tips på hur det ska gå till 😉

    Det är klart att vem som helst får lov att vara precis så som de vill, men det var liksom inte det som jag fått i uppdrag att berätta om…

    • Julia says:

      Fast det bygger ju väl i viss grad på att inflytande huvudsakligen är de saker som går att mäta? På något sätt? Typ?

    • Ja självklart är det ett helt rimligt presentationsinnehåll med tanke på rubriken :).

      Personligen försökte jag nog mer belysa “maktjakten” som ibland uppstår och det – som jag ser det – förenklande i att försöka positionera sig själv i relation till andra på nätet med hjälp av kvantitativa mått.

      Det var inte meningen att basha din presentation eller det sammanhang den levererades i.

  4. Ylva says:

    Något jag tänkte när jag lyssnade:
    Att som ni jobba med media och säga ‘jag var med i teve angående…’ upplever jag (som mediekonsument) ungefär som en forskare som säger ‘Jag fick en artikel om … publicerad’. Jag skulle bli förvånad om det INTE var så. Det är inget som betyder att ni är självhävdande.

  5. Pingback: Mäta makt, går det? | Bisonblog

  6. Maja Larsson says:

    Hej!

    Tack för surr om ett intressant ämne i en skön form.

    Tänker på det här med att medvetet arbeta med sitt personliga varumärke. Jag ser inte att det behöver vara “krängigt”. Det behöver inte handla om att få många followers, snarare “rätt” followers.

    Genom att arbeta medvetet med sitt personliga varumärke gör man sin digitala närvaro tydlig. För sig själv och för omgivningen. Med en tydlig profil har jag större chans att möta människor som brinner för samma frågor som jag. Med en tydlig profil kan jag nå ut till rätt personer med vad jag vill säga. Och i dialogen får jag varje dag energi, nya tankar som i sin tur leder till nya idéer, som i sin tur… Ja ni är med.

    Sen har vi det här med äkthet. Jag tror att det kan förhålla sig så enkelt som att – är det äkta får det genomslag. Den som väljer att fokusera sin digitala närvaro kring frågor valda från hjärtat, den personen når ut och får inflytande. Och det i sin tur puttar förhoppningsvis utvecklingen framåt?

    Att medvetet jobba med sitt personliga varumärke är en skön antijantegrej. Där man står för vem man är, vad man tror på och är tydlig med var man vill komma. Det är inget fel i att ha inflytande, att nå ut – bara man gör något bra av det, tänker jag.

    Ha en fin dag!

    • Tack för feedback! Bra poäng(er). Jag tänker ju så också, att det är viktigt att inte klättra för klättrandets skull utan för att man är genuint engagerad.

      Personligt varumärkesbyggande på nätet är såklart inte “fult” i sig (och det handlar inte om att jantestampa på de som är framgångsrika), men – som du säger – för många handlar det kanske inte nödvändigtvis så mycket om att bygga som att definiera, och då kan jag tycka att det är trist när diskussionen kring det blir alltför “framgångsfixerad”. Alla vill inte samma sak, så varför använda sig av statiska jämförelser och modeller?

      Ha en fin dag (ok kväll, egentligen) du med!

Comments are closed.