Avsnitt 19: Relationer till salu

Ska företag kunna köpa sig utrymme som en del i vårt sociala liv? Vi tar upp Facebooks sponsrade inlägg och konsekvenserna för oss användare när kommersiella intressen tar plats i konversationerna. Och Josefine är inte direkt positiv till utvecklingen, vilket hon även skrivit om i ett tidigare inlägg. Julia nämner även Micke Kazarnowicz inlägg på temat. Vi pratar även om hur bra det kan fungera när företag skapar innehåll som sprider sig av sig självt, som den här filmen från VW.

Besök från tidningen Journalisten under inspelningen

När Fredrik bloggade om barnfrihet fick han över 100 kommentarer och stor spridning på inlägget. Vad innebär det att nätet kan fungera som en “pop-up store” för debatt? Att vilken kommentar, tweet eller inlägg som helst kan blossa upp och skapa debatter överallt, när som helst, utanför fasta och traditionella debattarenor? Vi diskuterar möjligheter och risker med den nya tidens debattforum.

I vårt förra avsnitt hade vi publik med oss under inspelningen, så även den här gången. Med oss var en journalist och en fotograf från tidningen Journalisten (de hörs dock inte). Det blir ett reportage om podcasting i nästa nummer av tidningen och vi ställde såklart upp för att berätta om hur vi tänker kring Maktministeriet.

Vi finns som vanligt på Twitter och Facebook. Lyssna på oss på iTunes eller Soundcloud:

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Avsnitt 19: Relationer till salu

  1. Josefine says:

    Ser att Greenhill Relations Matti Palm skrivit om delar av den Facebook-problematik som vi tar upp inledningsvis (http://greenhillrelations.se/2012/11/facebook-lurade-mig-att-klicka/). Kommentarerna verkar dock kretsa ganska mycket kring vad man som varumärke (eller som plattform) har rätt att göra, inte vad som ÄR rätt att göra.

    Vi är inne på det i podden – bara för att möjligheten finns betyder det ju inte att det är en strategiskt smart väg för en annonsör att gå.

  2. Tack för en bra programserie!

    Jag håller med om att det är ett stort problem när företag inte fattar när de spämmar folks väggar. Rätt använt kan det hjälpa företagen att nå deras facebook fans som normalt sätt varken gillar eller kommenterar på Facebook sidorna. För om de inte agerar på sidan, så kommer de inte heller se inte uppdateringarna i fortsättningen.
    Det innebär inte att man som företag skall köpa varje statisuppdatering man gör, utan när det är något viktigare man vill nå ut med.

    Jag håller med om att det viktigaste är skapa engagemang bland sina aktiva fans för då får man spridning i alla fall.

    Jag har skrivit om edgerank i denna bloggpost http://mazocialmedia.wordpress.com/2012/10/27/facebook-edgerank-visar-hur-intressant-ditt-innehall-ar/

  3. Pingback: Två slutsatser vi kan dra av Facebooks sponsringsdebacle | ZiggySays

Comments are closed.